Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/maznews1/public_html/libraries/Helper.php on line 367
مازندران و دستاوردهای سفرهای خارجی مسئولان! - مازنیوز
آدینه، 30 تیر 96 ساعت 03:04 ب.ظ

- سیاسی

تاریخ 1394-05-06 02:14:18

مازندران و دستاوردهای سفرهای خارجی مسئولان!

مازنیوز :سفر استاندار محترم مازندران و هیئت همراه اعم از دولتی ها، متصدیان اتاق بازرگانی و بازرگانان بخش خصوصی به بندر اکتائو واقع در استان منگستائوی جمهوری قزاقستان جهت شرکت و سخنرانی در مراسم افتتاحیه غرفه های 13 الی 16 گانه جمهوری اسلامی ایران در یک نمایشگاه بین المللی و بازدیدهای برنامه ریزی شده،...
مازندران و دستاوردهای سفرهای خارجی مسئولان!

مازنیوز :بهانه ای برای آنالیز و نیز پردازش متفاوت به این سفر و سایر سفرهایی شده است که طی دو سال اخیر انجام گرفته و می گیرد و غرض از طرح این مبحث این است که اولاً به افکار عمومی توجه و اعتناء نشان دهیم و ثانیاً، مسئولین محترم را موظف به پاسخگویی بیشتر در جهت اقناع نخبگان استان نمائیم.مقدمتاً تأکید می شود که یکی از شاخص های رشد و توسعه اقتصادی کشور و به تبع آن اقتصاد استانی مازندران، حضور طرفینی بازرگانان، شرکت ها و کارخانه های تجاری در عرصه های اقتصادی متقابلی است که دو سوی یک مرابطه اقتصادی برای پیدا کردن بازارهای مناسب و سودآور جهت ارائه و فروش محصولات تولیدی و نیز تأمین نیازهای اقتصادی خود، در یک تلاش و فرایند کاملاً منطقی و حرفه ای، نسبت به تحصیل آنها حریص اند.

حضور اقتصادی مازندران در کشورهای همسایه و غیرهمسایه در دو بخش دولتی و خصوصی، اتفاقی مطلوب در حد آرمان های کمتر دست یافتنی گذشته بوده است که به لطف خدا با تجدید فعالیت ها و توسعه رایزنی ها و لابی گری ها و نیز استفاده از اعتبار و زمینه سازی های دستگاه دیپلماسی کشور، این امر مهم طی سال های اخیر تدریجاً در حال تحقق نسبی است.

نگارنده با توجه به مطالعات، بررسی ها و نیز تجربه های بین المللی خود، نه تنها نسبت به اصل این تلاش ها و سفرهای مرتبط، لازم و ضروری ناشی از آنها در هر قالبی مشکلی ندارد، بلکه اتفاقاً بر افزایش کمی و توسعه کیفی اینگونه سفرها تأکید نیز دارد و اتفاقاً یکی از منتقدین فعال نسبت به کم تحرکی مسئولین ذیربط در زمینه بازاریابی و توسعه صادراتی مازندران بوده و همواره خواهان استفاده انحصاری و غیرانحصاری مازندران از بازارهای گسترده و آماده آسیای میانه و البته سایر همسایه های مرزی و یا حتی فرامرزی بوده و هست و جا دارد در همین فرصت، ضمن تشکر از زحمات متحمله، به یکایک فعالان اقتصادی استان در این گرایش، خسته نباشید و دست مریزاد عرض کنم.

 اما ریشه های نگاه متفاوت حقیر به این سفرها و حضور در نمایشگاهها بدون هیچ گونه تنگ نظری و یا فشارهای سیاسی ناشی از نگاههای جناحی، به میزان فایده مندی ها، سودآوری ها، استمرار و اشتغالزایی های آنها و سایر مؤلفه هایی بر می گردد که در یک مجموعه روابط استاندارد شده اقتصادی، بی صبرانه آنها را انتظار می کشیم تا طی آن مشخص شود که نقش این تلاش ها، تحرک ها، قراردادها،توافق ها، قول و قرارها، سفرها، میزبانی ها، سهم بری ها، افتتاحیه ها، بازگشایی ها و سایر سرمایه گذاری ها و سرمایه پذیری ها در توسعه تجاری و اقتصادی هر دو بخش دولتی و خصوصی مازندران، کجاست؟!

معهذا اگر بخواهیم با وضوح بیشتری به این حوزه ورود کنیم، ترجیحاً لازم است تا بدون هیچگونه حاشیه سازی و حاشیه گرایی و بدون نقل قول های غیرمعتبر، پاسخ های منطقی از مسئولین دولتی و سایر متصدیان ذیربط نسبت به نکات و محورهای مطروحه ای دریافت کنیم که ذیلاً و با رعایت اختصار، به آنها اشاره می گردد:

1-این سفرها و مرابطات اقتصادی ناشی از آنها تا چه اندازه برای تنظیم رویکرد هزینه-فایده، دارای توجیهات منطقی اند؟

2-در فرایند چنین تلاش هایی، آیا تعادل و توازنی بین تحرکات دوگانه تجاری، یعنی صادرات و واردات وجود دارد؟

3-این حجم سرمایه گذاری و سرمایه پذیری تا چه اندازه در ایجاد و یا حتی کاهش اشتغال در جامعه ما مؤثر است؟

4-بستر صادراتی مازندران تا چه اندازه برای جوابگویی به حجم مطالبات طرف مقابل اقتصادی، آمادگی عملیاتی دارد؟

5-حمل و نقل کالاهای معامله شده تا چه اندازه با گرایش به صرفه بودن در مقایسه با موارد مشابه، حل شده است؟

6-کیفیت کالاهای ارائه شده تا چه اندازه اولاً موجب تضمین برند اقتصادی مازندران و ثانیاً مطابق با استانداردهای بین المللی است؟

7-کیفیت و قیمت کالاهای مطالبه شده تا چه اندازه با هزینه های متحمله و نیز ذائقه های شهروندان ما مطابقت دارد؟

8-با توجه به قطب کشاورزی بودن مازندران، تا چه اندازه این توسعه تجاری مربوط به صادرات محصولات کشاورزی مازندران است؟

9-نظر به مصاحبه های انجام شده، واردات محصولات کشاورزی این کشورها به مازندران، تا چه اندازه منطقی و مراقبت شده است تا خدای ناکرده، به کشاورزی مازندران لطمه ای وارد نشود؟

10-حضور مازندران در نمایشگاههای خارجی یکی دو سال اخیر چه آورده هایی برای اقتصاد مازندران در دو بعد درآمدزایی و اشتغالزایی داشته است؟

11-این نمایشگاهها، عمدتاً به تأمین منافع چه کسانی منجر شده است و در این رابطه بجز دلالان و واسطه های غیرمرتبط، کشاورزان مازندرانی تا چه اندازه شاهد تحول درآمدی خود بوده اند؟

12-لیست طویل و غیرطویل اسامی دولتی ها در این سفرها، تا چه اندازه مرتبط، منطقی، مفید، مؤثر، حساب شده و منصفانه تهیه می شود که طی آن بعضاً شاهد حضور مسئولین و حتی غیرمسئولین منتسب به نظام اجرایی در این هیئت های همراه بوده و هستیم که هنوز نتوانستیم برای حضور این عزیزان، توجیه ادارای، اقتصادی، کارشناسی، رسانه ای و یا هر عنوان قابل قبول دیگر پیدا کنیم!

13-آیا نمایشگاه های مذکور در انحصار سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اتاق بازرگانی استان قرار دارد و سایر دستگاهها از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان باید در نمایشگاههای دیگری شرکت کنند؟ اگر نمایشگاهها مختلط است، حضورشان در این نمایشگاهها تا چه اندازه محسوس است و اگر نمایشگاهها مختلط نیست، تا کنون در کدام نمایشگاه بین المللی و یا برون مرزی شرکت کرده اند و یا اینکه در کدام نمایشگاه باید شاهد ارائه نمونه ها و قابلیت های صادراتی محصولات کشاورزی و نیز صنایع دستی مازندران به این کشورها باشیم؟

14-جدای از حضور دولتی های غیرمرتبط و یا حداقل غیر ضروری در این سفرها به عنوان هیئت همراه، چه کسی پاسخگوی سفرهای انحصاری و اختصاصی برخی مدیران و هیئت ها به کشورهای مختلف دنیاست که بعضاً هم ادعا می شود، آنها متقبل هزینه های دولتی نشده و شرکت ها و پیمانکاران، داوطلبانه هزینه های سفر چندین روزه آنها را متقبل شده اند و با توجه به منطقی نبودن برخی از این تقبل ها، چه محاسبات دیگری می توانند این تقبل هزینه ها را توجیه کنند؟

باز هم متذکر می شوم که سفر منطقی و هدف مند مسئولین به کشورها، زیربنای توسعه روابط همه جانبه است و بنده اولاً اصل و نفس سفر مسئولین ذیربط را بشدت قبول دارم و از آن طرفداری می کنم و ثانیاً با طرح این سؤالات می خواهم به عنوان یک فعال اجتماعی، کمک کنم تا با پاسخگو کردن بیشتر مدیران، از تشنگی دانستن افکار عمومی بکاهم و ثالثاً به عنوان مدرس دروس فساد اقتصادی و اداری، مترصد یافتن مصادیق جدید برای سرفصل های این مباحثم و رابعاً می خواهم با افزایش حس مسئولیت پذیری در افکار عمومی، فرایند نظارت عمومی بر عملکرد مدیران جامعه و تأثیرات استثنایی آن را به نمایش بگذارم.

ضمن اینکه باید بپذیریم که یکی از دلایل فرار سرمایه داران و سرمایه ها از مازندران در سال های گذشته، همین فشارهای دولتی غیررسمی، تحمیل های نامرئی پشت پرده، ترغیب های فرعی اما تحکمی، عادت های عادی اما غلط، انتظارات نادرست، مطالبات هزینه بر، سهم خواهی های بدون مدرک، بهانه جویی های تابلو، اولویت بندی های مسئله آفرین، تأثیرگذاری های حاشیه ساز و خلاصه غیرصرفه کردن حضور آنان در اقتصاد مازندران بوده است! 

تأسفبارتر اینجاست که شنیده می شود گاهی توجیه همراهی برخی از افراد، دلجویی های اداری مافوق از نیروها، رفع خستگی ناشی از کارهای محوله، تشویق های درون سازمانی، نان قرض دادن به هم، تحکیم روابط درون سازمانی، حق سکوت، حق تملق، حق جناحی و سایر حقوق ناحقی است که امیدوارم صحت نداشته باشد و همانطوری که برخی از مدیران اشاره دارند اینگونه اظهارات، صرفاً زائیده افکار بیمار مخالفانی باشند که در قالب منتقد، اقدام به دروغ پراکنی و تهمت افکنی می کنند و البته برای حقیر نیز با توجه به شناختی که از برخی مدیران دارم، باور اینگونه اظهارات، دشوار و غیرمنطقی جلوه می کند و امیدوارم که هرگز و حتی در یک مورد هم صحت نداشته باشند، اما بهتر است که مسئولین امر خودشان به پاسخگویی مبادرت ورزند!

به هر حال تأکید می شود که  اقتصاد مازندران، اقتصادی آسیب پذیر است و بازرگانان مازندرانی نباید به امید گشایش های جدید، اولاً تاوان ناشی گری های احتمالی مسئولین امر را بپردازند و ثانیاً نباید برای حضور احتمالی دولتی هایی در این سفرها خرج بیهوده کنند که حضورشان فاقد هرگونه توجیه منطقی و صرفاً از مصادیق بارز یک رانت اداری و مدیریتی است!

در پایان ضمن تکرار درخواست پاسخگویی نسبت به سؤالات مطروحه، انتظار می رود که ستادی اختصاصی تشکیل شده و این سفرها را بطور یکپارچه ساماندهی کند تا خدای ناکرده شاهد رشد پدیده های مفسده انگیز در این رابطه نباشیم و در یک فرایند دوسویه نه به دولتی ها و نه به بخش خصوصی، این فرصت را ندهیم که با روش های جدید، زمینه های توسعه رشوه های مدرن و یا رانت خواری های متحول شده را فراهم آورند! 

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه

نظر شما

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

کاربر گرامی، وارد نمودن نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و آدرس وب‌سایت اختیاری می‌باشد.
تبلیغات