مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی کشور:

هشدار گرانی ماهی دادیم به ما خندیدند

مازنیوز:آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردابی کشور با بیان اینکه دولت یارانه‌ای به پرورش دهندگان ماهی نمی‌دهد و دخالتی نیز در قیمت ماهی ندارد، گفت: واردات تخم ماهی چشم زده و خوراک ماهی قزل آلا سال ۹۸ مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و قیمت هر کیلوگرم ماهی نیز حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بود.

اوافزود: همزمان با زمزمه لغو پرداخت ارز دولتی به برخی کالا‌ها برخی‌ها اعلام کردند که به وارات تخم ماهی و خوراک دام نیز نباید یارانه دریافت کند‌ای پرداخت شود و متاسفانه یارانه این بخش را حذف کردند.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردابی کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان ماهی اکنون باید بخش زیادی از خوراک ماهیان و بچه ماهی را با ارز آزاد واردکنند، ادامه داد: همین عامل یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت ماهی در ماه‌های اخیر است.

نبی زاده گفت: به مسئولان گفته شده بود که اگر یارانه واردات تخم ماهی چشم زده و خوراک ماهی را حذف کنند قیمت ماهی افزایش شدیدی خواهد شد، اما آن‌ها به ما خندیدند.
او افزود: سال گذشته به استان‌ها نهاده‌های دامی تخصیص می‌دادند، اما وقتی برای دریافت نهاد مراجعه می‌کردیم می‌گفتند پرورش دهندگان مرغ در اولویت دریافت نهاده هستند و به آن‌ها داده می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردابی کشور ادامه داد: همه این سیاست‌ها سبب شده است پرورش دهندگان ماهی قزل آلا هر کیلوگرم سویا را که ۲۵۰۰ تومان می‌خریدند اکنون تا ۱۴ هزار تومان بخرند.

نبی زاده گفت: هر قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا سال ۹۷ حدود ۱۹۵ تومان بود، اما با خروج این بچه ماهیان از سبد دریافت ارز دولتی هر قطعه تخم چشم زده تا هزار تومان خریداری می‌شود.

او با بیان اینکه قیمت خوراک دام و بچه ماهی اقلام کلیدی در تعیین قیمت آبزیان هستند افزود: بخش زیادی از خوراک دام، مکمل‌ها و مواد افزودنی خوراک نیز وارداتی است و برداشتن ارز دولتی از این اقلام یکی از دلایل مهم گرانی ماهی است.

قیمت تمام شده ماهی ۹۸ هزار تومان
ساداتی پرورش دهنده ماهی قزل آلا با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد قیمت ماهی را خوراک ماهی تشکیل می‌دهد، به افزایش چند برابری آن در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت تولید هر کیلوگرم ماهی قزل آلا ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب سود ۳۰ درصدی تولید کننده هر کیلوگرم ماهی ۹۸ هزار تومان از کارگاه خارج می‌شود و به بازار می‌رسد.

او افزود: ماهیان قزل آلا اکنون بدون واسطه فروخته می‌شوند اما با توجه به افزایش هر روزه قیمت نهاده ها، پرروش دهندگان ماهی فقط حمل کننده پول از مشتری به کارخانجات تولید نهاده‌های دامی شده اند

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار