سیب‌زمینی ۳۰۰ درصد گران شد

مازنیوز:تا چندی قبل قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار مرکزی بین ۲ تا ۳ هزار تومان بود، اما به یکباره قیمت به ۸ تا ۱۲ هزار تومان رسید. فعالان بازار که در ماه گذشته نسبت به افزایش صادرات سیب‌زمینی هشدار داده بودند،

تا چندی قبل قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار مرکزی بین ۲ تا ۳ هزار تومان بود، اما به یکباره قیمت به ۸ تا ۱۲ هزار تومان رسید. فعالان بازار که در ماه گذشته نسبت به افزایش صادرات سیب‌زمینی هشدار داده بودند، معتقدند دلالان سیب‌زمینی را در انبار‌های همدان، کرمانشاه و اردبیل دپو کرده‌اند و عرضه این محصول را به یک سوم رسانده‌اند. آیا قیمت سیب‌زمینی در لیست ۷۹ قلم کالای وزارت جهاد است و قیمت آن روزانه رصد می‌شود؟

کشاورزان ایرانی با کشت ۱۸۰هزار هکتار زمین، سالانه حدود ۵میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌کنند. مصرف داخلی کشور ۵/۳ میلیون تن است و سالانه باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن مازاد تولید صادرات شود، اما به گفته فعالان بازار در حال حاضر که زمان انبارکردن سیب‌زمینی برای فصل زمستان است، زمان مناسبی برای صادرات نیست. 
اتحادیه بارفروشان ماه گذشته با افزایش تدریجی قیمت سیب‌زمینی و کاهش عرضه به میدان میوه و تره‌بار پایتخت نسبت به صادرات بی‌رویه سیب‌زمینی هشدار داد و از مسئولان خواست که میزان مصرف داخلی و صادرات را کنترل کنند، اما از آنجا که همه حواس‌ها به مرغ و تخم‌مرغ بود، از افزایش تدریجی قیمت سیب‌زمینی که دم‌دست‌ترین کالا برای خانواده‌هاست، غافل شدند. یاوری می‌گوید: چندی قبل قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان میوه و تره بار مرکزی بین ۲ تا ۳ هزار تومان بود، اما اکنون به ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است. علت این افزایش قیمت همزمانی فصل انبار سیب‌زمینی با صادرات سیب‌زمینی است، اگر صادرات سیب‌زمینی در مقطع کنونی متوقف نشود، قیمت این محصول گران‌تر خواهد شد. 
وی با تأکید به اینکه صادرات خوب است و برای کشور ارزآوری دارد، می‌افزاید: اکنون که قیمت سیب‌زمینی در بازار افزایشی شده، بهتر است با توقف صادرات نیاز داخلی را تأمین کنیم و بعد رسیدن زمان خروجی سیب‌زمینی‌های انباری، مجدد صادرات سیب‌زمینی 
آزاد شود.

نظارت نکردن بر میزان عرضه و روند صعودی قیمت
رئیس اتحادیه بار فروشان در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایشی صادرات سیب‌زمینی باعث بالا رفتن نرخ این محصول شده است، می‌گوید: فعالان توزیع محصولات هیچ‌گاه خواهان توقف روند صادرات نیستند، چراکه کشور برای ادامه حیات اقتصادی خود به ارز نیاز دارد، اما ادامه صادرات باید مشروط به تأمین تقاضای داخلی باشد. 
مصطفی دارایی‌نژاد می‌افزاید: من چهار ماه پیش زمانی‌که قیمت سیب‌زمینی در میدان کیلویی ۴ هزار تومان شد، به مسئولان هشدار دادم که اگر نحوه توزیع این محصول رصد نشود، بدون تردید شاهد افزایشی شدن نرخ آن خواهیم بود. من این روز‌ها را پیش‌بینی می‌کردم، قیمت سیب‌زمینی ۲۴ آبان در میدان تره‌بار به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است. وی تأکید می‌کند: خرید سیب‌زمینی کیلویی ۱۲ هزار تومان از توان مردم خارج است، مسئولان حداقل راضی باشند که مردم سیب‌زمینی بخورند. 
این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی هیچ‌گاه متوقف نشده، تصریح می‌کند: این محصول به کشور‌های ازبکستان، ارمنستان و عراق صادر می‌شد و امروز نیز صادرات آن ادامه دارد. به نظر من اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ این محصول به انبارکردن آن برمی‌گردد، انبار‌های همدان، اردبیل و کرمانشاه مملو از سیب‌زمینی شده است. 
وی با اشاره به دپو محصولات از سوی دلالان تأکید می‌کند: دلال‌ها با کاهش عرضه قیمت محصولات را تعیین می‌کنند که باید مانع جولان دلال‌ها در بازار شویم، ضمن اینکه صادرات را نیز کنترل کنیم. در حال حاضر عرضه سیب‌زمینی در بازار به یک سوم رسیده است بدون تردید با این میزان عرضه شاهد افزایش نرخ این محصول خواهیم بود. 
دارایی‌نژاد تولید سیب‌زمینی در سال جاری را حدود ۵ میلیون تن اعلام کرده و می‌گوید: اگر مانع توزیع این محصول در بازار شوند، بدون تردید توان مردم برای خرید آن کاهش پیدا می‌کند. 
وی با انتقاد این سخن که برخی بر این باورند ما می‌توانیم در چهار فصل سیب‌زمینی تولید کنیم، می‌افزاید: تضمینی وجود ندارد سیب‌زمینی که دی‌ماه در جنوب کشور به‌عمل می‌آید، یخ نزند. 
به گفته این فعال اقتصادی، میدان از سوی بازرسان رصد می‌شود تا شاهد افزایشی شدن بیشتر نرخ این محصول نباشیم، اما اگر عرضه آن کاهش پیدا کند، تردید نداشته باشید که این نظارت‌ها هم نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. 
وی با بیان اینکه میدانی‌ها می‌توانند نرخ‌ها را کنترل کنند، می‌گوید: تولید مرکبات در استان مازندران به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده و عرضه پرتقال در میدان قابل توجه شده و قیمت آن نیز بین ۸ تا ۱۳ هزار تومان شده است. ۱۳ هزار تومان قیمت پرتقال صادراتی وکیوم شده است، وگرنه قیمت پرتقال فله‌ای کیلویی ۸ هزار تومان است. 
دارایی‌نژاد با اشاره به بالا رفتن هزینه تولید کشاورزان می‌افزاید: هزینه سم، کود، بذر، کرایه حمل، سردخانه و... صددرصد افزایش می‌یابد؛ پس اگر صادرات صورت بگیرد در واقع به کشاورزان کمک کرده‌ایم. 
رئیس اتحادیه بار فروشان در پاسخ به این پرسش که نرخ واقعی سیب‌زمینی کیلویی چند است، می‌گوید: نرخ بالای ۶ هزار تومان در میدان معقول نیست. اگر در میدان این محصول ۶ هزار تومان خرید و فروش شود بدون تردید در واحد‌های صنفی کیلویی ۹ هزار تومان خواهد شد. وقتی قیمت سیب‌زمینی در میدان ۸ هزار تومان باشد در بازار نرخ آن به ۱۲ هزار تومان می‌رسد.

 
منبع: روزنامه جوان

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار