در گفت‌وگوی تلویزیونی

رئیسی: باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود پرهیز شود

مازنیوز:رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای تهیه واکسن گفت: به کشور‌های سازنده واکسن تماسی داشتم و شخصاً این موضوع را پیگیری کردم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، شامگاه یکشنبه (۱۴ آذر) در سومین گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید، اظهار داشت: نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند، زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبرو از جمله کرونا و مسائل اقتصادی و خزانه مطلع هستند.

وی ادامه داد: در این چند سال به امید مردم خدشه وارد شده بود که دولت نسبت به برگرداندن این امید مصمم است.

رئیس جمهور گفت: در روز تنفیذ ریاست جمهوری به مسائل دولت توجه داشتم، از جمله آن‌ها واکسیناسیون عمومی بود. روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند که این اتفاق یک غصّه عظیمی برای مردم و مسئولان کشور ایجاد کرده بود و پاسخی که در آن زمان شنیده می‌شد این بود که تخصیص ارز در آن زمان امکان پذیر نیست یا کشور‌های مختلف به دلیل شرایط تحریم به ایران واکسن نمی‌دهند.


رئیسی افزود: ۳۰ میلیون واکسنی که برای واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته شده بود متاسفانه ۵ میلیون دوز تزریق شده بود، اما توانست در این مدت نیمی از مردم را واکسینه کنیم

وی ادامه داد: در صدمین روز از دولت باید اعلام کنم که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است یعنی هردو دوز تزریق شده و اکنون در حال تزریق دوز سوم هستیم و دولت بر صیانت جان مردم تاکید دارد. همچنین شرایط فراهم شد که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و در شرایط کرونا که ۱۰۰ هزار کسب و کار مختل شده بود به لطف خدا و همت مسئولین و مردم فضای کسب و کار در کشور رونق گرفته است، اما این موضوع احتیاط‌های فراوانی می‌طلبد تا دوباره موج‌های بیشتری ایجاد نشود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیاری از شهر‌های ما از نظر کرونایی نظر مطلوب و خوبی دارد. دولت از مردم ممنون است، زیرا یک زمانی مردم به دنبال واکسن بودند، اما اکنون دولت به دنبال مردم است تا واکسن تزریق کنند.

رئیسی با اشاره به بازدید سرزده از داروخانه نزدیک به نهاد ریاست جمهوری گفت: صف طویل مردم را برای تحویل دارو مشاهده کردم و از این صحنه متاثر شدم و نشستی با مسئولان ذیربط داشتم که در آن جلسه تاکید شد تمام داروخانه‌های سطح کشور یعنی ۳۰۰ مرکز به توزیع دارو مورد نظر مجهز شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای تهیه واکسن گفت: به کشور‌های سازنده واکسن تماسی داشتم و شخصاً این موضوع را پیگیری کردم. همچنین برای تامین ارز این واکسن‌ها آقای مخبر معاون اول ریاست جمهوری پیگیری کردند و وزارت خارجه یک ستادی در رابطه با تزریق واکسن و واردات واکسن ایجاد کردند تا مسئله اول دولت، واکسن و وارد کردن آن به کشور باشد.

رئیسی گفت: واکسیناسیون عمومی باعث شد یک گشایشی برای بازگشایی کسب و کار‌ها و مدارس دانشگاه‌ها ایجاد شود و بنده تاکید کردم که نخبگان یک کار اقناعی را دنبال کنند که مردم قانع شوند تا واکسیناسیون را به طور کامل انجام دهند، زیرا از دست دادن حتی یک نفر درناک است.

وی در ادامه موضوع معیشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسئله معیشت و نان مردم جزء دغدغه‌های اولویت‌دار دولت است، اما این دولت شرایط را با مشکلات زیاد آغاز کرد، مثلا در بحث کالا‌های اساسی نگرانی‌هایی بود، اما امروز شرایط در تأمین و ذخایر کالا‌های اساسی بسیار مطلوب و خوب است.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته بعدی مسئله اداره کشور بود. در روز‌های پایانی مرداد ماه که هنوز دولت جدید از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهیانه مرداد را پرداخت کنیم، اما اکنون سه ماه از دولت جدید می‌گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها به موقع پرداخت می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: دولت علاوه بر هزینه‌هایی که دارد فاکتور‌هایی از دولت قبل وجود دارد یعنی هزینه‌ها از قبل شده است و اکنون دولت باید پرداخت کند، یعنی ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت برای خلق پول حساس است، یعنی باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود دوری شود و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ طوری تنظیم شده است که ضد تورم باشد و طبق آمار‌های مراکز آمار کشور تورم کنترل شده و در صدد هستیم که این تورم کاهشی باشد.

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار