داود عزتی کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال رسانه ای مازندران

فقدان آموزش و عدم شناخت، عامل ناکارآمدی نهاد شوراهای اسلامی داودعزتی

مازنیوز:یکی از مباحث مهم در مواجهه با شوراهای اسلامی ، موضوع عدم اطلاع و شناخت جایگاه نهاد شورا در مدیریت شهری و روستایی است بعبارتی شوراها بعنوان پارلمان محلی می توانستند و می توانند 

یکی از مباحث مهم در مواجهه با شوراهای اسلامی ، موضوع عدم اطلاع و شناخت جایگاه نهاد شورا در مدیریت شهری و روستایی است بعبارتی شوراها بعنوان پارلمان محلی می توانستند و می توانند نقش بی بدیلی را در توسعه و پیشرفت مناطق مختلف کشور حتی در اقصی نقاط دورافتاده ایفا نمایند که البته بخاطر عدم توجه به این مسئله امروز شاهد ضعف ها و مشکلات زیادی در حوزه شوراها هستیم!

مهم ترین چالش کنونی شوراها، ناآگاهی و عدم تخصص است بطوری که متاسفانه عمده پرونده های قضایی اعضای شوراها در محاکم دادگستری مبتنی بر بی اطلاعی از قوانین،شرح وظایف و عدم آشنایی با کارکرد و رسالت نهاد شورا بوده است !!
وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی بعنوان نهاد بالادستی شوراها ، می توانستند طی بیش از پنج دوره فعالیت این نهاد مردمی با بررسی و تدقیق در نوع فعالیتها، کارکردها و بازخوردهای آن، برنامه های جامع و کارآمدتری را تهیه و تدوین نمایند تا از آسیب ها و لغزش های اعضای شورا در نوع تصمیم سازی ها پیشگیری نمایند حتی در شرایط کنونی نیز از سوی مجلس بعنوان نهاد ناظر و وزارت کشور بعنوان متولی امور شوراها و شهرداریها ، برنامه مدون و سازمان یافته ای در جهت ارتقا و تقویت این نهاد و صیانت از اعضای شورا تدارک دیده نشده است!!! 

امروز ضرروت آموزش هدفمند برای رشد و ارتقای سطح کارآمدی شوراها یک امر کاملا عقلانی و لازم است و پرداختن به این مسئله باید اولویت مجلس شورای اسلامی و دولت باشد.

شوراها مظهر و عصاره اراده مردم در تعیین سرنوشت و نماد مدیریت محلی در کشور است.
جالب است بدانیم که شوراها و شهرداری ها بیش از ۳۰۰ وظیفه مدیریتی و اجرایی در شهرها دارند. که این مسئله ضرورت توجه ویژه به این نهاد مدنی را مضاعف می سازد روی این اصل و با هدف تقویت جایگاه شورا و اهمیت فعالیت اعضای آن ، برای داوطلبان شورا‌های شهر سه مرحله آموزش قبل از انتخابات، حین انتخابات و بعد از انتخابات جهت آگاهی از حیطه وظایف و اختیارات آنها پیش بینی شده است که البته در اجرای آن قصور و ناهماهنگی های زیادی وجود دارد!!! و باید مورد توجه دستگاههای ذیربط قرار گیرد.
مهمترین امتیاز شورا‌ها ، غیردولتی بودن و از جنس مردم بودن است که این مسئله باعث می شود دخالت دولت در امور غیر ضروری محلی کاهش یافته و دولتمردان به مسائل کلان و در سطح ملی متمرکز شوند. هر چند هنوز هم باگذشت بیش از پنج دوره از فعالیت شوراها نقایص زیادی در این حوزه وجود دارد که باید با نگاه حمایتی از این نهاد ارزشمند مدنی و اثرگذار اجتماعی صیانت نمود. 

داود عزتی 
کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال رسانه ای مازندران

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار