سخنگوی شورای نگهبان: واردات خودروهای کارکرده تائید شد

مازنیوز:سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۸ خردادماه، در جلسه ۱۴ تیرماه این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

هادی طحان نظیف در نشست خبری  - ۲۴ تیرماه - اظهار داشت: در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان جا دارد یاد و خاطره همه عزیزانی که از ابتدای تأسیس در این شورا برای اعتلای شرع و قانون اساسی خدمت کردند را گرامی بداریم. 

وی با اشاره به اینکه در رابطه با بررسی مصوبات، شورای نگهبان با هر سه قوه ارتباط دارد، اضافه کرد: طی یک سال گذشته از ۲۴ تیر ۱۴۰۱ تا کنون ۸۶ مصوبه از طرح، لایحه و اساسنامه و ۱۱۵ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت اداری در ۱۵۳ جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از سوی هیات عالی نظارت طی دو مرحله اعلام نظر شد و ما اشکالی نداشتیم و بنابر نظر اعضای هیات نظارت ابهامات رفع شده و فقط ایرادشان به انتخابات تناسبی است، که هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند.

رای دیوان عدالت درباره لطیفی اختلاف برداشت از قانون عادی است نه قانون اساسی

طحان نظیف در پاسخ به سوال ایرنا درباره صدور رای دیوان عدالت در خصوص میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و انتقاد حقوقدانان مبنی براینکه این رای مغایر با قانون اساسی است، اظهار داشت: سطح این بحث اختلاف برداشت از قانون عادی است نه قانون اساسی.
وی افزود: هم دیوان عدالت و هم دولت برداشت‌های متفاوتی از قانون دارند و کار باید از مجاری قانونی دنبال شود و ساز و کارهای قانونی مورد استفاده گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآورشد: یکی از آنها می تواند بحث استفساریه از مجلس باشد زیرا بحث اختلاف بر سر قانون عادی است و تفسیر آن به عهده مجلس است.
طحان نظیف گفت: در خصوص تفسیر در این زمینه چیزی به صورت رسمی از ما خواسته نشده است.

طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دیروز روز خانواده بود ما طرحی داشتیم به نام طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با اصلاحاتی ششم تیر ماه به تصویب مجلس رسید، در جلسه ۱۴ تیر شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف ادامه داد: یکی از موانع بهره‌مندی از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری انجام خدمت وظیفه بود که پس از بررسی مصوبه "طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در شورای نگهبان و عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی، از این پس افرادی که خدمت وظیفه ندارند هم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی درباره لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نیز بیان کرد: این لایحه درباره معافیت واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی است که فاقد مشابه تولید داخل باشند. این موارد با بحث مالیات بر ارزش افزوده آنها با معافیت در این مصوبه مواجه شده است.
وی یادآورشد: در این مصوبه همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات برخی از اقلام مورد نیاز مانند گندم، برنج، دانه‌های روغنی و انواع روغن خام و مواردی که در مصوبه آمده به یک درصد کاهش پیدا کرده است. لذا این مصوبه مغایر با قوانین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی عنوان کرد: این مصوبه در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف همچنین درباره طرح توقف اجرای ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: این طرح با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح سامان‌دهی بازار زمین مسکن و اجاره‌بها نیز بر اساس نظر شورای نگهبان مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.

همه دستگاه ها برای مشارکت حداکثری در انتخابات باید تلاش کنند

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره ادعای خلاف واقع سخنگوی یک جریان سیاسی مبنی بر اینکه شورای نگهبان اعلام کرده با مشارکت سیاسی کار ندارد، گفت: هیچ کس در شورا چنین چیزی نگفته است. 

وی افزود: ما بارها گفتیم مشارکت مهم است و همه دستگاه ها برای مشارکت حداکثری باید تلاش کنند و البته مشارکت عوامل مختلفی دارد و باید به همه عوامل توجه شود و این کار برعهده همه دستگاه هاست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: حتی ما بر بحث اصلاح قانون انتخابات تاکید داریم زیرا اصلاح قانون انتخابات به بهبود ساز و کارهای انتخاباتی کمک می کند لذا در افزایش مشارکت تاثیرگذار است. 

وی گفت: افرادی که این حرف ها را می زنند باید پاسخگو باشند یک بار بر عدم‌ مشارکت و تحریم انتخابات تاکید داشتند و این بار هم مدعی عدم مشارکت شدند حال آنکه همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات در حوزه تحقق مشارکت سهم دارند و برای شورای نگهبان هم این مساله مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو گفت: در شورای نگهبان نشست‌های انتخاباتی داشتیم که این نشست‌ها با رویکرد آسیب‌شناسی برگزاری انتخابات در ادوار گذشته و همچنین با رویکرد تسهیل فرایند سازوکارهای برگزاری ۲ انتخابات پیش رو برگزار شده است.

طحان نظیف بیان داشت: نشست‌های کارشناسی در حال انجام است و ارزیابی ما هم از همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها این است که این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها مطلوب است و تمام تلاش ما و سایر دستگاه‌ها برای برگزاری یک انتخابات سالم، پرشور و رقابتی است.

منتظر نظر نهایی مجمع تشخیص درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس هستیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت یک نماینده در دوره‌ای و تایید آن در دوره دیگر گفت: هم تأیید و رد و هم رد و تأیید امکان‌پذیر است، البته این موضوعی عمومی نیست. وی تصریح کرد: این حالت استثنایی محسوب می‌شود اما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است مستندات جرح و تعدیل شود. فرض کنید درحالی‌ که رد یا تأیید است مستندی که دلالت بر رد بود منتفی شده باشد، مهم این است که حق افراد است و باید دقت کرد.

طحان نظیف افزود: به دلیل اصرار مجلس و ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع در حال رسیدگی در مجمع بوده و امید است که بعد از هفت سال شاهد اجرایی سازی سیاست‌های کلی انتخابات باشیم. 

وی ادامه داد: منتظریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه زودتر نظر خود را درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چه با انتخابات تناسبی و چه بدون آن اعلام کند تا مابقی موارد مندرج در این طرح به انتخابات پیش رو برسد و بر اساس این طرح پیش ثبت نام انتخابات مجلس باید در اواسط مرداد ماه انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رفع همه ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فقط باقی ماندن بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، آیا انتخابات امسال با قانون جدید برگزار خواهد شد، گفت: همه ایرادات مصوبه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با رفت و آمدهایی که داشته، برطرف شده است و فقط بحث تناسبی شدن برگزاری انتخابات تهران باقی مانده که این موضوع هم از نظر شورای نگهبان ایرادی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست.

طحان نظیف افزود: آن‌چه که در کاهش مشارکت مردم مؤثر است این است که عده‌ای مردم را و نسبت به سلامت صندوق رأی و انتخابات دلسرد و ناامید و دچار تردید کنند که این‌ها در کاهش مشارکت تأثیر دارد. من تقاضا دارم که چهره‌های سیاسی اگر دلشان برای نظام، مردم و انتخابات می‌سوزد دنبال مشارکت حداکثری و پرشور باشند.

وی درباره اینکه آیا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود، نیز توضیح داد: اجرای انتخابات مراحل مختلف دارد و انتخابات الکترونیک توسط وزارت کشور انجام می شود و فرایند آن ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مرحله آن در حال انجام است ولی اگر اخذ رای مدنظر است در این رابطه جلساتی با وزارت کشور برگزار شده و اگر زمینه‌های آن به صورت سالم و امن فراهم شود، با آن موافقیم.

نگاه گروهی، حزبی و جناحی جایی در شورای نگهبان ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی شورا را جناحی می دانند، نیز گفت: شورا نگاه حزبی جناحی و شخصی به ثبت نام کنندگان در انتخابات ندارد.

بررسی پتروشیمی میانکاله در محدوده وظایف شورای نگهبان نیست

طحان نظیف درباره نظر شورا درخصوص پتروشیمی میانکاله نیز خطاب به خبرنگاران گفت: شما دغدغه اصل ۵۰ قانون اساسی و حفاظت از محیط زیست را دارید و این قابل تحسین است، باید بگویم این موارد در محدوده شورا نیست و به شورای نگهبان ارسال نمی شود. 

وی ادامه داد: شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می کند و در خصوص مصوبات دولت هم فقط اساسنامه ها به شورا ارسال می شود. محدوده این موضوعات، اجرایی است و از طریق مجاری قانونی و مراجع ذی ربط باید پیگیری کنید و آن مرجع شورای نگهبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا در انتخابات آتی ساز وکاری وجود دارد که هر شخص رد صلاحیتش را رسانه ای کند؟ گفت: انتشار عموم دلایل رد صلاحیت ها نیازمند مجوز قانونی است که اکنون چنین وضعیتی در قانون نداریم و اگر قانون اصلاح شود ما پایبند به قانون هستیم البته در اصلاح قانون انتخابات نکاتی وجود دارد که اگر نهایی شود، اعلام می کنیم.

مصمم به اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات هستیم

طحان نظیف درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: دی ماه سال ۹۸ قانونی درباره شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات به تصویب رسید و علت عدم اجرا آن بود که در آستانه انتخابات سال ۹۸ مجلس این قانون تصویب شده بود و دولت فرصت کافی نداشت که سامانه‌ها و مقدمات اجرای آن قانون را فراهم کند اما اکنون مصمم هستیم که در انتخابات پیش‌رو این قانون اجرایی شود.

وی با بیان اینکه مصوبه شفافیت قوای سه‌گانه در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اظهار داشت: بنده در این حد اطلاع دارم که با اصرار مجلس این موضوع به مجمع ارسال و جلساتی هم در این رابطه برگزار شده است، اما نمی‌دانم که چه زمانی قرار است نتیجه نهایی از سوی آنان اعلام شود.

گزارش ها درباره تبلیغات زودهنگام بررسی می شود

سخنگوی شورای نگهبان درباره آغاز تحرکات انتخاباتی در برخی از مناطق کشور نیز بیان کرد: بحث تشویق به انتخابات یک امر عمومی است اما اگر تشویق و تبلیغ به نفع کسی باشد، ممکن است از مصادیق تبلیغات زودهنگام باشد و اگر گزارشی به دست ما برسد، حتماً بررسی خواهیم کرد.

طحان نظیف افزود: اشخاص، احزاب و گروه‌های سیاسی باید به قانون مقید باشند و بنده از اشخاص و گروه‌های سیاسی می‌خواهم که توجه داشته باشند تا فرهنگ سیاسی ما مبتنی بر رقابت سیاسی سالم باشد. شورای نگهبان هم به عنوان ناظر انتخابات در این زمینه مسئولیت‌های خود را انجام خواهد داد.

موضوع اعتباردهی اسناد رسمی در اختیار مجمع تشخیص است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع اعتباردهی به اسناد رسمی که اخیراً مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، این مساله، یک مساله مهم بوده و مصلحت قطعی کشور است و وظیفه تشخیص مصلحت هم براساس قانون اساسی به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: آخرین نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه مربوط به بیش‌از هفت ماه قبل بود، که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد و در همان مقطع هم با اصرار مجلس، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. 

طحان نظیف اضافه کرد: لذا اکنون موضوع در اختیار شورای نگهبان نیست و در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد که امید است هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد

منبع ایرنا

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار