رییس‌جمهوری آینده و بحران‌های پیش‌رو

مازنیوز:رقابت بین نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری در حالی آغاز شده است که مَسندنشین پاستور باید خود را برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های پیشین و پسین کشور آماده کند

ایران به عنوان کشوری که همواره و پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب با تحریم‌ها، تهدیدات و فشارهای اقتصادی و جنگ نرم مواجه بوده است، در هر دوره از انتخابات برای برگزیدن رییس قوه اجراییه کشور با دنیایی از مطالبات و نیازهای معتنابه روبه‌رو می‌شود.

از جمله چالش‌های رییس‌ جمهوری آینده در بحث نیازها و کمبودها علاوه بر مقابله با تورم، بیکاری و فشارهای معتنابه اقتصادی می‌توان به بحران‌های شدید زیست محیطی، خشکسالی و در نهایت چالش نوینی به نام شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

برنامه‌ریزی منسجم رهیافت رییس‌ جمهوری آینده برای عبور از بحران‌ها

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به چالش‌ها و بحران‌های متعدد کشور گفت: عبور از این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و نظرخواهی مستمر از نُخبگان توسط رییس‌ جمهوری آینده است.

رضا اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایطی که دنیا درگیر فشارهای ناشی از بحران کرونا و آثار اقتصادی ناشی از آن هستند که شاید سال‌ها برای عبور از آنها زمان نیاز  داشته باشد، کشور ما علاوه بر ابتلا به این بحران جهانی، با بحث تحریم‌های شکننده نیز روبه‌روست.

وی اظهار داشت: ایران، کشوری حادثه‌خیز هم هست و در چند ساله اخیر بدلیل بروز حوادث طبیعی و غیرمُترقبه از قبیل سیل، زلزله و رانش‌ زمین، ضربات شدیدی به توان اقتصادی و مالی مردم و دولت وارد شده است.

 

این پژوهشگر اجتماعی افزود: بروز زد و خوردهایی یک سال گذشته بین جبهه مقاومت که ایران رهبری آن را بر عهده دارد و جبهه مقابل در خلیج فارس و عراق، شرایط کشور را بیش از پیش حساس کرده که رسیدگی به این اوضاع نیز نیازمند وجود رییس‌ جمهوری آگاه، مُدبر و کارآمد است.

وی با تاکید بر حساسیت مشارکت حداکثری مردم در این دوره از انتخابات گفت: وجدان عمومی باید این شرایط خطیر را درک کند که رویداد ۲۸ خرداد حتی از دوره‌های قبل نیز بسیار حساس‌تر است.

رییس‌ جمهوری جدید و بحران‌های مبتلابه بیکاری، تورم و خشکسالی

این جامعه‌شناس افزود: امروز بحران‌هایی از جمله بیکاری، تورم، گرانی و خشکسالی در جامعه وجود دارد که بخشی از آن نیازمند اتخاذ تدابیر بیشتر مدیریتی باشد که این مهم نیز در گرو برنامه‌ریزی رییس‌ جمهوری دولت سیزدهم است.

وی بقا یا تشدید بحران‌هایی مانند مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا را در زُمره مسائلی دانست که در دهه‌های گذشته آنطور که باید و شاید به آنها پرداخته نشده است.

اسماعیلی تصریح کرد: اینها مسائلی است که نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باید بصورت دقیق برای رفع آنها راهکار و برنامه داشته باشند.

وی بهره‌گیری از توان و نظرات نُخبگان را یکی از ضرورت‌های پیشبرد برنامه‌های رییس‌ جمهوری جدید برشمرد و گفت: از هم‌اکنون نامزدهای انتخابات ریاست قوه مجریه باید برنامه‌های چهار ساله خود را برای رفع چالش‌های مبتلابه از جمله بیکاری، فقر، مشکل ازدواج جوانان، آلودگی هوا، مهار بحران‌های طبیعی با بهره‌گیری از نظرات متخصصان هر حوزه آماده و اعلام کنند.

وی اعلام برنامه‌ها و اهداف چهار ساله نامزدها برای رفع چالش‌های کشور در پرتو وجود اکیپی منسجم و کارآمد از نُخبگان را عامل انگیزه‌بخش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو برشمرد.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: از سویی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدنبال چینش یک کابینه نو، جوان و پرانرژی باشند، زیرا مردم دیگر از بکارگیری افراد مُسن که در این ۴۲ سال در کابینه‌های مختلف انواع آزمایش‌های خود را پس داده‌اند، خسته و ناامید شده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری و بکارگیری نیروهای تازه نفس و پُرانرژی در کابینه جدید گفت: انجام این مهم، میزان امید به مشارکت پرشور برای بهبود مسائل کلان کشور را در بین مردم افزایش می‌دهد.

مشارکت حداکثری در گرو برنامه فراجناحی نامزدها

اسماعیلی تاکید کرد: عامل دیگر در افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه فراجناحی داشته باشد بگونه‌ای که بتوانند اختلافات درونی را به همگرایی و همبستگی در کابینه خود تبدیل کنند.

 

وی ادامه داد: رییس ‌جمهوری مُنتخب از بین نامزدها باید در عمل و در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تلاش کند تا با به حداقل رساندن تنش‌ها، به نوعی همزیستی و رقابت سالم بین ایران و رقبا و همسایگانش در مقوله سیاست خارجی، تجارت خارجی و مبادلات بین‌المللی دست یابد.

به گفته این جامعه‌شناس، در پیش گرفتن برنامه‌ها و اقدامات یادشده سبب می‌شود که مردم از حالت ناامیدی، انفعال و خنثی بودن خارج شوند و در دوره‌های دیگر انتخابات نیز نگران میزان مشارکت آنها نباشیم.

وی تصریح کرد: مردم ما از عقلانیت بالا برخوردارند و نظام و مسوولان نیز متوجه هستند که آنها در چند ساله اخیر، بیشترین فشارهای اقتصادی و روانی را تحمل کرده‌اند و در زمان حاضر نیز دغدغه و نگرانی کرونا بر آرامش آنها تاثیر گذاشته است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تاریخ ایران نشان داده که این مقاطع سخت با پختگی، عقلانیت و دانش مردم، مدیریت نُخبگان، مُتفکران و رهبران آنها طی شده و ضرورت دارد تا امروز نیز مردم ما صبر خود را همچنان استمرار بخشند تا کشورمان بتواند از این گردنه پُرفشار و بحرانی، باامید به گشایش، رونق و رفاه بیشتر عبور کند.

ضرورت وجود رییس‌ جمهوری توسعه‌محور

مُدرس حوزه علمیه دهاقان نیز معتقد است: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، کسی که به عرصه انتخابات می‌آید باید برای چهار سال آتی در بحث توسعه کشور، ارتقای سطح آموزش، فرهنگ، اقتصاد، قدرت دفاعی، سطح اعتبار کیفی و کمی زندگی مردم، بیمه‌های اجتماعی و آسیب‌های مبتلابه جامعه وارد عمل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر رضوانی در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از بحران‌های فراروی رییس‌ جمهوری آینده آسیب‌های ناشی از کروناست که در ۲ سال اخیر به جامعه وارد شده است و باید برای دوره پساکرونا برنامه منسجم و کارآمد داشته باشد.

وی اظهار داشت: بر این اساس از هم‌اکنون نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری باید با شناخت تهدیدها و فرصت‌هایی که کرونا در جامعه ایجاد کرده است به برنامه‌ریزی در قالب اهداف خود برای اصلاح مشکلات پیش‌رو و توسعه داشته‌ها و قابلیت‌های کشور بپردازند.

امام جمعه دهاقان افزود: با توجه به اینکه بحران کرونا علاوه بر اینکه فشار مضاعف و غیرقابل پیش‌بینی به دنیا بویژه ایران وارد کرده است باید از رهاورد آن در زمینه آموزش مدارس و دانشگاه‌ها در امور آینده دولت نیز بهره بُرده شود.

به گفته وی، رییس‌ جمهوری مُنتخب از بین نامزدهای کنونی باید تغییر الگوی مدیریتی و خدمات‌دهی در بحث بانک‌ها، بیمه‌ها و خدمات دیگر را هم در دستور کار خود قرار دهد.

ارزیابی نامزدها در آیینه برنامه‌ها

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مردم باید به برنامه‌ نامزدها رای بدهند هرچند که خود شخص نیز مهم است اما رای دهندگان باید ببینند که گفته‌ها و شعارهای کاندیداها در حد توانشان هست یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: مردم نباید بدون توجه به اهمیت برنامه‌ها برای رفع بحران‌های کشور و به صرف سرشناس بودن افراد، به کاندیداها رای دهند.

 

حجت‌الاسلام رضوانی افزود: مردم باید در فکر انتخاب رییس‌جمهوری باشند که برای مدت چهار سال، توان تغییر و تحول و پاسخ به مطالبات شهروندان را داشته باشد.

وی تاکید کرد: صرف طرح مسائل چالشی و درگیر کردن ذهن مردم بدون ارائه راهکار و توجه به قانون اساسی از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری، نویدبخش خوبی برای آینده کشور نیست.

به گفته امام جمعه دهاقان، انتخاب نامزدی که با تمام وجود و با آمادگی کامل و داشتن برنامه راهبردی، کمر به خدمت مردم بسته باشد، یک اصل اساسی در انتخاب نامزد اصلح است.

وی با اشاره به مشکلات فعلی کشور ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: با همه این احوال نباید به جای وارد کردن مردم به صحنه انتخابات و عبور از این گردنه سخت، در آنها دلسردی و چالش های کاذب ایجاد شود.

دوره پساکرونا و مذاکرات برجام، چالش‌های مهم رییس‌ جمهوری آینده

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از جمله چالش‌های عمده رییس جمهوری آینده، شرایط شهروندان در زندگی پساکرونا و وضعیت مذاکرات فعلی برای حل موضوع برجام است که ایران در سطح بین‌الملل دنبال می‌کند تا به فرموده رهبر معظم انقلاب از فرسایشی شدن آن جلوگیری شود.

وی با تاکید بر ضرورت حل دوگانگی بحث میدان و دیپلماسی در کشور تصریح کرد: محور مهم در شعارهای نامزدهای انتخاباتی باید افزایش قدرت جذب اعتماد مردم به نظام باشد و مُنتخب مردم باید با نوع عملکرد و صداقت خود بتواند دل های رمیده‌ و ناامید شهروندان را بسوی نظام بازگرداند.

حجت‌الاسلام رضوانی افزود: چالش‌های دیگر در بحث آموزش، تحقیقات، اقتصاد، فرهنگ، سینما و دیگر بخش‌ها نیز باید توسط رییس‌ جمهوری آینده به فرصت تبدیل و تقویت شود.

رفع بحران‌های فرارو در گرو رییس‌ جمهوری توانمند

امام جمعه فریدونشهر نیز گفت: کسانی که به عنوان نامزد وارد صحنه انتخابات می‌شوند علاوه بر شناخت ظرفیت‌های کشور باید توان خود را بشناسند و به فرموده رهبر معظم انقلاب توانمندی خویش را محک زده باشند و مردم نیز بر همین اساس، آنها را برگزینند.

حجت‌الاسلام اسماعیل شاه محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشور در طول این چهل و اندی سال یکسری ظرفیت‌ها را بوجود آورده و در بسیاری از جاها توفیقاتی کسب کرده است، گفت: با این وجود اگر نامزدی وعده‌های غیرقابل تحقق بدهد مردم باید بررسی کنند که آیا آن وعده شدنی هست یا خیر و بر آن اساس دست به انتخاب بزنند.

 

وی خاطرنشان کرد: کشور ما مانند کشتی مقتدری است که طوفان از چهار طرف آن را محاصره کرده است و بر این اساس کشتیبان باید خیلی حاذق و قوی باشد تا بتواند آن را مهار کند و بسلامت عبور دهد و به سرمنزل مقصود برساند.

رییس حوزه علمیه فریدونشهر افزود: به قول یک نویسنده خارجی، وجود ولی فقیه در کشور سبب شده تا بتوانیم فشارهای حداکثری وارد شده به ایران را تحمل کنیم در حالی که اگر این فشارها به کشورهای همسایه وارد می‌شد سرنوشت شومی در انتظارشان بود.

حجت‌الاسلام شاه محمدی خاطرنشان ساخت: آن کسی که می‌خواهد رییس جمهوری شود باید بداند که وضعیتش سخت و مانند شخصی است که نزدیک قله کوه است و باد و طوفان و لغزش هم او را تهدید می‌کند پس باید خیلی مراقب باشد تا خدای ناکرده سقوط نکند.

وی یادآور شد: یکی از چالش‌های کنونی کشور این است که از همه طرف بویژه از سمت آمریکا تلاش می‌شود تا به ایران ضربه وارد شود که به گفته رهبر معظم انقلاب، نفس‌های آخر عمر رو به زوال خود را طی می‌کند.

امام جمعه فریدونشهر افزود: بر این اساس در دوره سیزدهم ریاست جمهوری، مُنتخب مردم باید مُراقب فشارها و تهدیدهای بیش از پیش آمریکا نیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته از آن طرف نیز نقاط امیدی هم وجود دارد از جمله اینکه جمهوری اسلامی موید به تاییدات الهی است و ما بارها در دوران دفاع مقدس، در سختی‌ها، گرفتاری‌ها و دوران محاصره ایران توسط داعش و گروه‌های تروریستی شاهد نصرت‌های الهی بوده‌ایم و بطور قطع بعد از این هم شاهد آن فیوضات الهی خواهیم بود.

رییس حوزه علمیه فریدونشهر افزود: از دیگر نقاط مثبت و دلگرم‌کننده برای رییس جمهوری مُنتخب، حضور رهبری مقتدر بالای سر ممکلت است که به مثابه چراغ راهی راهگشا برای هدایت کشور است.

وی همچنین از نقاط قوت دیگر رییس جمهوری آینده را وجود مجلسی همدل، متعهد و  انقلابی عنوان کرد و گفت: همین عوامل مثبت موجب می‌شود که بحران‌های فراروی رییس‌ جمهوری مُنتخب، در آینده تا حد بسیاری مُرتفع شود.

به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری و میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور همزمان  ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار