افزایش ۷۱ درصدی کشفیات مواد مخدر در مازندران/ درمان ۶ هزار معتاد با داروهای آگونیست

به گزارش مازنیوز :  سردار مرتضی میرزایی فرمانده انتظامی مازندران، بعدازظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران که به‌مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، برگزار شد، درباره مقابله با مواد مخدر با اشاره به رشد ۲۵ درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ میزان کشفیات مواد مخدر به بیش از ۵ تن رسید.

 

*افزایش ۷۱ درصدی کشفیات مواد مخدر وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۱ درصد افزایش‌ میزان کشفیات در حوزه انتظامی داشتیم، افزود: بیشترین کشفیات در مازندران صنعتی است که برای تولید به یک ساعت زمان نیاز دارد، ولی برای تولید مواد سنتی نیاز به یک فصل زمان است، در سال گذشته در استان ۷۸۲ کیلو کشفیات داشتیم ولی امسال بیش از یک تن کشفیات داشتیم.

میرزایی خاطرنشان کرد: اولویت ما تبیین سیاست‌های کلی مقابله با مصرف‌کنندگان مواد مخدر در سطح استان در بعد تخصصی و آموزشی است، در این راستا اقداماتی همچون؛ اطلاع‌رسانی مقابله با تولید و کشف گیاهان تزیینی، مقابله با تولیدکنندگان مواد مخدر صنعتی، پاک‌سازی مناطق آلوده و توجه به اجرای کلی سیاست‌های مواد مخدر ناجا است.

فرمانده انتظامی استان مازندران همچنین اضافه کرد: توجه جدی به بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر که واقعا زیبنده مازندران نیست چرا که استان مرکز تردد مردم کل کشور است، همچنان ادامه دارد، همچنین در بحث مناطق آلوده برای ناامن کردن محیط اجرای خرده‌فروشی، راه‌اندازی و مکانیزه کردن سیستم اطلاعاتی سازمان، پاک‌سازی اطراف محیط‌های آموزشی، تمرکز روی مناطق مستعد کشت خشخاش و اجرای طرح‌های محله محور و کار را به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

 

*لزوم همکاری نهادهای مربوط در حوزه مقابله با اعتیاد این مسؤول در ادامه بیان کرد: در ارتباط با معضل مواد مخدر یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند کاری کند چون در این بحث موارد زنجیروار به‌هم متصل هستند، از این دستگاه‌های مربوط باید تعامل و همکاری لازم را داشته باشند. *زنانه‌شدن، ورود افراد تحصیل‌کرده و کاهش سن اعتیاد از مهم‌ترین آسیب‌ها احمد مظفری دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با اعلام اینکه شعار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات بدهیم"، بیان کرد: این شعار با رویکرد یاریگران زندگی و مشارکت اجتماعی انجام می‌شود‌. وی افزود: ۳۳ درصد کسانی که دچار اعتیاد شدند فقط به علت عدم مهارت نه گفتن و ۳۰ درصد به‌خاطر مصرف تفننی معتاد شدند،

جالب‌تر اینکه طبق آخرین بررسی در سال ۱۳۹۱ از ۲/۶ درصد دانشجویانی که دچار اعتیاد شدند، ۳/۹ درصد آن پسر بودند اما در سال ۱۳۹۶ این آمار به ۴/۷ درصد رسید ۲/۱ درصد دختر ۷/۶ درصد دختر هستند، این نشان‌دهنده زنانه‌شدن اعتیاد است. مظفری با تاکید بر اینکه تقویت حوزه پیشگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر از اولویت‌های ما است، گفت: همزمان با سالروز جهانی مواد مخدر از جمعه چهارم تیر ماه تا روز شنبه ۹ تیر ماه جلسات و مراسمی برگزار می‌شود، قوانین در حوزه مواد مخدر نیازمند اصلاح است.

*شکسته شدن رکورد کشفیات مواد مخدر در مازندران دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مازندران اضافه کرد: مجموعه کشفیات که در سال ۱۳۹۸، ۵ تن و ۲۳۱ کیلو بود در سال ۱۳۹۹ به ۶ تن و ۶۶۹ کیلوگرم رسید که رکورد کشفیات برای اولین بار در استان شکسته شد، همچنین برای اولین بار در تاریخ جهان تعداد افراد سیگاری از یک میلیارد و ۱۰۰ گذشته که ایران هم مستثنی نیست، که می‌طلبد در حوزه رسانه فعالیت‌ها را افزایش بدهیم.

این مسؤول تصریح کرد: میانگین سن مصرف مواد مخدر ایران ۲۴ سال است، ۱۸ درصد افرادی که مصرف اعتیاد را آغاز می‌کنند از سن ۱۸ سالگی است، ورود افزاد تحصیل کرده به بحث اعتیاد، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن آن از جمله مشکلات مهم این حوزه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. *دستگیری ۷۶ باند حرفه‌ای مواد مخدر در سال گذشته وی اعلام کرد: ۲/۶ درصد از جمعیت فعال استان درگیر مواد مخدر هستتد این آمار در کشور ۵/۴ است، در سال گذشته ۷۶ باند حرفه‌ای در استان را به تعداد ۱۰ هزار و ۷۳۶ نفر شناسایی کردیم، در حوزه جرائم مواد مخدر ۱۱ هزار و ۷۱۹ نفر دستگیر و در حوزه خرده‌فروشی هم ۶ هزار و ۵۰۹ نفر دستگیر شدند.

مظفری با اشاره به وضعیت مرگ و میر ناشی از اعتیاد در مازندران، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۸، ۸۰ نفر در استان بخاطر سومصرف مواد مخدر جان باختند که این آمار در سال ۱۳۹۹ به ۸۸ نفر رسید و با رشد ۱۰ درصدی همراه بود، ۱۲ نفرشان زن و ۷۶ نفر مرد بودند که متاسفانه ۵۵ نفر مجرد و ۳۳ نفرشان متاهل بودند. *درمان ۶۰ هزار معتاد با داروهای آگونیست دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مازندران یادآور شد: الان ۶۰ هزار نفر در مازندران با داروهای آگونیست در حال ترک اعتیاد هستند که از این تعداد ۵۹ هزار و ۳۳۰ نفرشان تحت درمان، ۴۷ هزار و ۸۱۶ نفر داروی متادون و مابقی بوپرنوربین و اپیوم مصرف می‌کنند، ۴ هزار و ۵۹۰ نفرشان زن هستند.

*افزایش ۵ درصدی مواد مخدر صنعتی در مازندران این مسوول با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه قرار بود شاهد کاهش ۲۵ درصدی نرخ مصرف و مرگ و میر ناشی اعتیاد باشیم، گفت: متاسفانه این موضوع محقق نشد که بخش مهمی به خاطر کرونا است، بحث توسعه مواد مخدر صنعتی نگران‌کننده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

*مخدر؛ پایه اکثر معضلات اجتماعی وی با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر کارگری در کشور بیش از ۲۰ درصد است، بیان کرد: برای پیشگیری از این معضل اقداماتی از قبیل فعالسازی طرح یاریگران ورزش با تجهیز کانون‌های روستایی به تجهیزات ورزشی و برگزاری مسابقات با حضور چهره‌های ورزشی و معتادان بهبود صورت می‌گیرد. مظفری اعلام کرد: پایه و اساس ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسرآزاری، ۳۰ درصد کودک آزاری، ۲۵ درصد قتل عمد، ۲۰ درصد جرائم منکراتی، ۲۳ درصد نزاع و خشونت و ۱۰ درصد جرایم مالی مواد مخدر است پس اگر بتوانیم مواد مخدر را کنترل کنیم بخش اعظمی از آسیب‌ها در جامعه کاهش می‌بابد.

*جزئیات برگزاری جشنواره رسانه به‌مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مازندران در پایان از برگزاری جشنواره کارزار رسانه و پیشگیری اعتیاد با همکاری دبیرخانه‌خانه مطبوعات استان خبر داد و گفت: زمان انتشار آثار مکتوب و مجازی فعالان رسانه‌ای از دوم تا چهاردهم تیر ماه و آخرین فرصت ارسال آثار ۱۶ تیر ماه است.

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار