۱۲ سال بلاتکلیفی کتابخانه مرکزی ساری

اعتبار هست، همّت نیست حسین احمدی

 مازنیوز:شهروندان ساروی ۱۲ سال در انتظار افتتاح کتابخانه مرکزی هستند و هرگاه گذرشان به میدان خزر می افتد، این زخم فرهنگی را غصه دار می شوند

به گزارش مازنیوز :البته چشمِ شهروندان ساروی به پروژه‌های پیر عادت دارد و سالهاست با پروژه‌های فرتوت شهرشان زندگی می کنند... با پروژه‌های نیمه کاره‌ای همچون محور ۱۸ ساله ساری - تاکام، استادیوم ورزشی ۲۴ ساله ماهفروجک، کارخانه ۱۱ ساله زباله سوز، میدان ۱۵ ساله میوه و تره بار، پروژه ۱۱ ساله پل تا پل، تالار مرکزی ۱۴ ساله و شهربازی ۱۱ ساله فرح آباد.
سال گذشته که گذر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت روحانی به مازندران افتاد و از نزدیک از این پروژه فرهنگی بازدید کرد، قول تخصیص فوری اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کتابخانه نیمه کاره ساری داد و از متولیان امر نیز قول گرفت تا پایان سال ۹۹ روبان قرمز این مجموعه بریده شود اما وعده ها محقق نشد و اعتبار مذکور در روزهای پایانی سال به مازندران رسید!
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این پروژه بوده و نهاد کتابخانه های عمومی نیز تنها بهره بردار آن خواهد بود و این مساله خود گره کوری شده و گویا متولیان ارشاد همچون کودک سرراهی با این پروژه برخورد می کنند و پیگیرش نیستند.
اگر دست اندرکاران به داد این مجتمع فرهنگی نرسند به طرفه العینی اعتبار تخصیص یافته راهی خزانه شده و کتابخانه مرکزی ساری هاج و واج خواهد ماند تا شاید وقتی دیگر. 

کتابخانه مرکزی ساری خوشبخت نیست

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در جمع خبرنگاران با آه و فغانِ بسیار از این کودک زاده نشده فرهنگی گفت و سختی های پیگیری ۲ ساله این پروژه را در ۲ ساعت تشریح کرد.
آرزو ولیپور از وجود ۳۴ پروژه نیمه کاره در مازندران خبر داد و اظهار کرد: اگر دوستان وفای به عهد می کردند و به تعهدات شان پایبند بودند، این پروژه ها به پایان خوش می رسید. البته او در پاسخ به سوال خبرنگار ما، آدرس دقیقی از دوستان نداد.
وی از به سرانجام رسیدن ۱۳ پروژه کتابخانه ای خبر داد و افزود: از این میان ۸ پروژه با کمک خیرین به بهره برداری رسیده است.
وی، کتابخانه مرکزی ساری را زخم کهنه ای دانست که پس از ۱۲ سال همچنان ناسور است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با بیان اینکه مجری این طرح وزارت ارشاد است، توضیح داد: به همین علت پاسخگوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیستند و حتی ما را در جلسات پیگیری این پروژه دعوت نمی کنند و به ناچار میهمان ناخوانده شان می شویم.
ولیپور با ذکر این نکته که پیمانکار اقدام به تکمیل پروژه نمی کند، تغییر نرخ پیمان را بهانه این عدم همراهی اعلام و خواستار تغییر قیمت به سال ۱۴۰۰ بوده که این مساله همچنان لاینحل مانده است.
وی با تاکید بر این نکته که سازمان مدیریت و وزارت ارشاد در رابطه با احداث کتابخانه مرکزی ساری همراه و همگام نبودند، نگرانی خود را از برگشت اعتبار تخصیص یافته اعلام کرد و گفت: مهلتی نمانده و هر لحظه ممکن است اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی این پروژه برگشت بخورد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اعتبار مذکور را ناکافی دانست و یادآور شد: اگر مشکلات حقوقی پروژه برطرف شود، با کمک خیرین و اعتبار موجود، این کتابخانه را افتتاح خواهم کرد.
ولیپور با اشاره به اینکه اولویت وزارت ارشاد، افتتاح تالار مرکزی ساری بوده و اراده ای برای تکمیل کتابخانه مرکزی وجود ندارد، گفت: متاسفانه پول هست، همّت نیست! 

کتابخانه ساری در انتظار پیشتیبانی ها و مانع زدایی ها

سرانه مطالعه در کشور و مازندران اعداد خوبی را نشان نمی دهد و زندگی ماشینی، روزهای کم خوانشی را رقم زده است و اگر نخواهیم با افتتاح پروژه های فرهنگی به داد این مهم برسیم، کم کمک مطالعه بیشتر از خانواده ها رخت برخواهد بست.
برخورداری شهروندان از امکانات فرهنگی حق مسلم شان بوده و دولت ها موظفند در راستای افزایش آگاهی جامعه و سرانه مطالعه گام های اساسی بردارند و با همت خیرین، خواندن را برای مردم تسهیل کنند.
فرصت اندک است و اگر روزگار بر همین منوال بگذرد و ۲۱ پروژه نیمه کاره کتابخانه ای خصوصاً کتابخانه مرکزی ساری به بهره برداری نرسد، روزی فرا خواهد رسید که فرزندان این سرزمین با کتاب همچون بیگانه ای برخورد خواهند کرد


مازندرانی ها امیدوارند با تغییر دولت و انتصاب استاندار جدید، کتابخانه مرکزی ساری به خوشبختی برسد تا آنها روزگاران دلپذیری را در کنار کتاب ها سپری و کتاب ها نیز صاحبِ خانه ای درخور شوند. به امید آن روز

حسین احمدی فعال رسانه

عضویت در خبرنامه

سرتیتر اخبار